KİTAPLAR

  AN’I NAFTALİNLEMEK
ISBN 978-9944-62-927-0

Ö n s ö z
Canlıların, nesnelerin, soyut kavramların dünyası olduğu üzere görsel metaların da bir dünyası vardır. Birbirleri arasında da ilişkileri bulunmaktadır. Bir alan diğer alanın sonucu ya da sebebidir. ani-naftalinlemek-abdullah-agah-onculTabi bu ilişkiler arasında insanlar da bu dünyaların yöneticisidir. Her olguda söz sahibi olmak isteyen doyumsuz insanoğlu, görselin de hep peşindedir. Söz konusu görüntüyü saklamak olunca insanoğlunun ilk günleri unutulmamalıdır.
İlk günden bugüne taşınan görüntüleme disiplinleri, hiçbir zaman bir alt basamağa geri dönmemiştir. Teknolojisiyle, ortaya attığı felsefe ve sanat akımlarıyla büsbütün insanlığı sarmıştır. İnsan “an” denileni zapt etmeye giderken, her zaman yeni dünyalar ile tanışmıştır. Objektif merceğine görüntüsü yansıyan insanlar, mekânlar, bir daha geri getirilemeyecek o an’lar, vizörden bakanlara hiç bilmediği duyguları tattırmıştır. Vizörden bakanlar kadar, basılı materyallere bakanlar da bir o kadar dünya tanımıştır. Bu farklı dünyaları tanımak ve tanıtmak, kendi dünyamızı da daha derinlemesine tanımak ve tanıtmak için büyülü bir yol olmuştur.
Anlatmaya çalıştıklarım, benim de görüntüyü zapt etme güdüsüyle ulaştığım noktanın şu anki varış noktasından, bir genel bakıştır. Zapt ettiğim görüntüleri ve onlarla kazandığım tecrübelerin bir araya gelmesidir. Geçtiğimiz yüzyılın ve tüm yüzyılların (bence) en büyük icadı olan fotoğraf makinesinin sadece benim dünyamdaki yerinin tarifidir. Ve bu tanıştığım dünya benim varlığımda, fotoğraf ve video derken onu öğrenme yolunda yazdığım küçücük notlarla kalemden kâğıda kadar uzandı bu kitapta…
         2009 Eylül, İstanbul   –  A.Agâh Öncül

 

FOTO-MAK-ÂLEM
ISBN 978-6051-48-037-4

Önsöz
Fotoğraf bir anlatma aracıdır ve dünyanın konuşmadan anlayıp, anlatabileceği tek dil fotoğraf gibi görsel metalardır. Fotoğrafın icadından bugüne sayısız olgu ve olay, kitaplara bedel etki ile tek bir kare içerisinde FOTO-MAK-ÂLEMbütün dünyaya anlatılabilmiştir. Anlaşıla bilirliğinin ve gerçek değerinin daha kolayca sağlanmasını ise bazı durumlarda ön bilgi ve sözel aktarımlar yolu ile kelimeler üstlenmektedir. Fotoğraflara önbilgi ve ya destekleyici anlatımları sağlamayı ise genelde dergiler ve gazeteler üstlenir. Ya da anlatımlarının pekiştirilmesini görsellerle sağlamaya çalışan yazarlar. Belki de ne fotoğraf yazıya ne de yazı fotoğrafa muhtaç değildir. Fakat bir araya geldiklerinde anlatımda bazı riskler de olsa, ortaya güçlü bir ekip çıktığına inanmaktayım. Zira dünyada belge nitelikli haberlerin en güçlüleri ve en gerçekçileri kanımca fotoğrafla süslenen yazılar olmuştur. Ya da yazılarla süslenen fotoğraflar. Çok yüzeysel bir ifade ile anlatımda; dünya buna foto-journalism diyor. Bu anlatı tarzını fotoğrafla uğraşan birisi olarak gerçekten benimsemiş, araştırmış ve tarzıma uygulamaya çalışmışımdır.

Önceleri sadece fotoğraflar çekerken sonradan çektiğim nesnelerin, mekânların ve insanların hikâyelerini araştırmaya başladım. Çerçevemi sadece fotoğrafla değil, bir de kendi penceremden aldığım notlar, ses kayıtları ve hatta konu ile ilgili ulaştığım yasal ve yasal olmayan bilgileri de inceleyerek genişlettim. Edindiklerim doğrultusunda yazılar yazarak, kendi web sitemde yayınladım. Yazılarımın çoğu bazı basılı ve ya sanal dergilerde ve gazetelerde yayınlandılar. Fotoğraf dünyasındaki yolculuğumda bu şekilde hem daha çok kitleye ulaşmış olmayı amaçladım hem de kendime fotoğrafın anlatım boyutunda daha çok güvenmeye başladım.

Sadece fotoğraflarla başladığım bu yolda yazılarımla da yol alırken, elinizde okumuş olduğunuz kitabı oluşturma fırsatı buldum.

Benim çalışmalarıma foto-journalism denemez belki, fakat deneme tarzı sosyal hikâyeler anlatmaya çalıştığım foto-makale diyebileceğim fotoğraflarım, fotoğraf makinem ve objektifimi doğrulttuğum âlem arasında bir yola girdim. Bu işe fotoğrafçılar ne der, edebiyatçılar ne der bilmiyorum ama ben çektiklerimin ve yazdıklarımın bir kısmını bu kitapta derleyip okuyucularla paylaşmaya çalıştım.

Fotoğrafın çevresinde sürekli, bir şekilde yıllardır yer alan ve her fırsatta sergi, gösteri, söyleşi, makale gibi üretimlerde bulunan ve hazırlıklarında olan, bu arada da aynı yolda yürüyenleri de takip etmeye çalışan bir fotoğrafçı olarak, hedefim belirli aralıklarda benzeri kitapları yayınlamaktır.
2013 İstanbul-Abdullah Agâh Öncül